logo
شرکت حامی آلیاژ آسیا (فولاد حامیران)
02163511
02162846000
logo

کوره قوس الکتریکی

کوره های قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی ابزاری پرکاربرد در ذوب قطعات آهنی و غیرآهنی محسوب می شود که با ویژگی هایی چون ایجاد حرارت بسیار زیاد و نرخ تولید بالا در صنایع ذوب ایران و جهان شناخته شده می باشد. کوره‌ قوس الکتریکی که به اختصار EAF نیز نامیده می شود دارای یک حمام مذاب بوده و در قسمت بالای آن الکترودهای کربنی تعبیه شده است.

این الکترودها با شارژ کوره به سمت پایین حرکت کرده و جریان الکتریکی توسط ترنسفورمرها برقرار می شود، ترنسفورمر وسیله ای است که انرژی الکتریکی را بین دو یا چند سیم پیچ و از طریق القای الکترومغناطیس انتقال می دهد.

دو ماده قراضه و آهن اسفنجی در کوره قوس الکتریکی نقش اصلی را ایفا می کنند و عدم انتخاب صحیح قراضه در عملیات ذوب می تواند موجب شکسته شدن الکترودها یا سر ریز شدن فولاد مذاب بگردد.
علاوه بر قراضه موادی چون فروآلیاژ، فرو کربن و روان ساز نیز به کوره اضافه می شوند که هر یک تاثیری خاص در این فرآیند خواهند داشت. فروآلیاژها شامل آلیاژهای مختلفی از آهن هستند و با هدف دستیابی به ترکیب شیمیایی مشخص در فولاد اضافه می شوند.

فروکربن ها اکسیژن زدای بسیار قوی محسوب شده و در کوره قوسِ مستقیم کاربرد دارند، در ادامه به معرفی کوره قوس الکتریکی مستقیم خواهیم پرداخت.

جهت اطلاع از قیمت الکترود کلیک نمایید.

ساخت کوره قوس الکتریکی

ساخت کوره‌ های قوس الکتریکی در سال ۱۸۷۸ به دست هرولت انجام گرفت. ابداع این روش مبتنی بر این بود که می‌توان برای ذوب فلزات از قوسی که بین دو الکترود افقی ایجاد می شود، استفاده کرد. البته بهتر است بدانید طرح ایجاد قوس الکتریکی توسط زیمنس ارائه شد اما هرولت آن را عملی کرد.

در مدل ابداعی هرولت کوره از برق سه فاز استفاده می‌کرد، در هر فاز جریان از یک الکترود عبور کرده و پس از ورود به حمام مذاب به الکترود دیگر انتقال پیدا می کرد در نتیجه حرارت حاصل به وسیله حمام گرفته شده و به دنبال آن فرسایش مواد نسوز به حداقل خود می‌رسید.

ساخت کوره قوس الکتریکی

جهت اطلاع از قیمت الکترود آما 6013 کلیک نمایید.

انواع کوره های قوس الکتریکی

کوره قوس از لحاظ عبور جریان الکتریکی به دو نوع مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می گردد.
کوره قوس الکتریکی مستقیم: این کوره در سه نوع تک الکترود، دو الکترود و سه الکترود تولید میشود که نوع سه الکترود جهت ذوب فولاد در تناژ بالا کاربرد دارد.
در این مدل کوره، قوس الکتریکی بین الکترود و شارژ برقرار می شود و با حرارت تولید شده ذوب صورت می گیرد، دمای کوره های قوس الکتریکی تا 4000 درجه سانتی گراد نیز در دسترس بوده و دارای بیشترین کاربرد در ساخت فولاد می باشد.

سختی فولاد vcn 200 هم می تواند در این موارد تاثیر گزار باشد.کوره قوس الکتریکی غیر مستقیم: قوس الکتریکی بین دو الکترود که در بالای شارژ داخل کوره تعبیه شده اتفاق می افتد و عمل ذوب از طریق حرارتی که به شارژ انتقال یافته صورت می گیرد.روش غیر مستقیم برای ذوب فلزات غیر آهنی یا ذوب فلز چدن کاربرد دارد.

انواع کوره های قوس الکتریکی

نحوه عملکرد کوره قوس الکتریکی

آنچه که در فرآیند ذوب با این کوره ها اهمیت دارد، داشتن حوضچه مذاب از آهن و شارژ آهن اسفنجی است. حرارت زیاد و در نتیجه ذوب شدن مواد در کوره حاصل عبور جریان برق از الکترودهایی است که بر بالای جریان مذاب و یا در داخل آن قرار دارند.

در هر کوره سه الکترود از سقف عبور کرده و هر یک به فاز جریان برق متصل می باشند. در ادامه با حرکت نوسانی الکترودها طول قوس ایجاد شده تغییر یافته و ضروری است حرارت لازم برای ذوب تنظیم بگردد. در آخر با رسیدن به درجه حرارت 1550، ایجاد جرقه و ذوب قراضه ها، شارژ آهن اسفنجی به کوره آغاز شده و ولتاژ تا رسیدن به میزان مطلوب کاهش پیدا می کند.

جهت اطلاع از خرید پروفیل استیل کلیک نمایید.

کاربرد کوره EAF

کوره های EAF به دلیل بازدهی بالا در تبدیل انرژی الکتریکی به حرارتی کاربرد بسیار گسترده ای را دارا می باشند و در حال حاضر 30 درصد فولادهای جهان با این کوره ها تولید می گردند.
البته لازم به ذکر است که عوامل دیگری نظیر مجهز شدن کوره ها به مشعل های اکسیژن-سوخت، کنترل اتوماتیک ذوب و پالایش و… در استفاده از کوره های قوس الکتریکی در دهه های اخیر تاثیرگذار بوده است.
از جمله مواردی که با کوره قوس الکتریکی تولید می شوند شامل ناودانی، میله، تسمه، میلگرد آجدار، طیف وسیعی از گریدهای فولاد، گریدهای مورد استفاده در صنعت خودرو و… از جمله فولاد mo40 و فولاد ck45 می باشد.

جهت اطلاع از پروفیل صنعتی کلیک نمایید.

تفاوت کوره قوس الکتریکی و کوره ذوب

کوره قوس الکتریکی

کوره قوس الکتریکی

جهت اطلاع از قیمت روز تیرآهن کلیک نمایید.

آیا تفاوت های کوره قوس الکتریکی و کوره بلند را می دانید؟ هر کدام از این کوره ها مزایا و چالش هایی دارند که در ادامه به آنها می پردازیم.

در کوره های قوس الکتریکی از ضایعات فولاد به عنوان مواد اولیه استفاده می کند و برق منبع اصلی انرژی برای ذوب ضایعات میباشد.

از مزایای کوره قوس الکتریکی می توان به این اشاره کرد که در این نوع کوره هزینه های اولیه کمتر و فضای کمتری اشغال می شود و نیز زمان کمتری برای تولید محصولات صرف می شود.

جهت اطلاع از قیمت ناودانی کلیک نمایید.

کوره قوس الکتریکی کوچکتر و کارآمدتر است. آنها به یک منبع کک ثابت نیاز ندارند. در عوض، از الکتریسیته ای که از طریق الکترود های گرافیتی حمل می شود برای ایجاد قوس استفاده می کنند. فلز مورد استفاده در کوره قوس الکتریکی معمولاً فولاد قراضه است. مدیریت دمای داخل سیستم آسان تر از کوره بلند است و باعث کارآمدتر شدن آن می شود. یکی دیگر از مزایای استفاده از فرآیند EAF این است که می توان انواع فولاد را ساخت.که این نوع ساخت باعث تفاوت قیمت فولاد در بازار آهن می شود.

کوره بلند ذوب آهن

کوره ذوب بلند

کوره بلند نمادی از صنعت فلز است که بیشتر آن را می شناسند. از سنگ آهن به عنوان منبع مواد و از کک به عنوان منبع کربن در این کوره استفاده می شود. سنگ آهن و کک را ذوب می کنند تا بتواند آهن خام با محتوای کربن بالا تولید کنند و سپس برای حذف ناخالصی ها وارد مبدل می کنند.

جهت اطلاع از قیمت فولاد spk کلیک نمایید.

کوره بلند نیاز به سرمایه گذاری بالایی در توسعه آن دارد و فضای بزرگی را اشغال می کند و مقدار زیادی دی اکسید کربن منتشر می کند.

از معایب کوره ذوب بلند می توان به این اشاره کرد که در این کوره کک برای ذوب سنگ آهن و ایجاد آهن خام استفاده می شود و سپس از اکسیژن برای تبدیل آهن خام به فولاد استفاده می شود. با این حال، این روش به دلیل نیاز مداوم به کک گاز CO2 بالایی تولید می کند.

جهت اطلاع از قیمت قالب تزریق پلاستیک کلیک نمایید.

4 دیدگاه دربارهٔ «کوره قوس الکتریکی»

  1. من یک فولاد mo40 در انبارم دارم و برای ذوب اون نیاز به برش فولاد دارم! آیا شما خدمات برش فولاد دارید؟

  2. سیاوش فتحی نیا

    سلام بنده گندله آهن دارم میخوام ازش سرباره گیری انجام بدم آیا امکان انجام این تست در مجموعه شما مقدور هست؟

    1. باسلام و احترام
      ادمین هستم. بله انجام میگردد اما می بایست جزییات کار شما بررسی گردد. لطفا با شماره ۰۲۱۶۳۵۱۱(۸۵۱۷) تماس بگیرید یا شماره تلفن خود را ارسال نمایید.
      ساعت کاری فولاد حامیران: روزهای اداری از ۸:۳۰ تا ۱۷:۳۰ و روز پنج شنبه از ۸:۳۰ تا ۱۲:۳۰

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا