logo
شرکت حامی آلیاژ آسیا (فولاد حامیران)
02163511
02162846000
logo

میزان زیان قطعی برق صنایع در ایران به ازای هر کیلووات

میزان زیان قطعی برق صنایع در ایران به ازای هر کیلووات
فهرست مطالب

میزان زیان قطعی برق صنایع در ایران به ازای هر کیلووات

به گزارش آهن نیوز؛ یکی از اعضای کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران پیرامون قطعی برق فولادی‌ها در تابستان سال جاری گفت: علت وقوع ناترازی‌های پیش آمده در خصوص تولید و مصرف برق به موارد مختلفی بازمی‌گردد که عدم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولت در این حوزه مهمترین عامل آن محسوب می‌شود.

وی افزود: متاسفانه صنایع در تابستان با چالش قطعی برق و در زمستان هم با قطعی گاز مواجه‌ هستند. با توجه به ناترازی‌های موجود در بخش برق و گاز، سیاست‌گذاران ارشد تصمیم گرفته‌اند که بخشی از این مسئله را با استفاده از کاهش مصرف انرژی صنایع و انتقال آن به بخش خانگی هدایت کنند.

وی تصریح کرد: اکنون شاهد آن هستیم که بعضی از شهرک‌های صنعتی و همچنین تعدادی از واحدهای صنعتی کشور با قطعی برق برنامه‌ریزی شده‌ای مواجه هستند. این موضوع، اتفاق تازه‌ای در ساختار اقتصادی کشور نیست و به تبع هم امیدواریم که چالش‌های آن در طول سال‌های آتی کمتر و کمتر شود.

صالحی با اشاره به قطعی برق زودتر از موعد واحدهای تولیدکننده فولاد، گفت: گرمای سال جاری به نوعی بی‌سابقه است؛ لذا به واسطه وقوع چنین مسئله‌ای ما شاهد آن هستیم که قطعی برق صنایع زودتر از موعد خود آغاز شده است.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران همچنین درباره هدر رفت زمان فعالیت واحدهای صنعتی کشور و همچنین تاثیر این موضوع بر میزان تولید آن‌ها گفت: اخیرا تحقیقاتی صورت گرفته که در آن گزارش ذکر شده که به ازای هر کیلووات قطعی برق، هر صنعت به چه میزان با ضرر و زیان مواجه می‌شود.طبق این گزارش میزان زیان ناشی از قطعی برق در صنایع مختلفی همچون فولاد، پتروشیمی و سیمان متفاوت است.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: تبعات منفی کاهش تولید محصولات فولادی صرفاً برای فولادی‌ها نخواهد بود، بلکه این موضوع می‌تواند در ادامه زنجیره تولید، تاثیر منفی را هم بر صنعت خودرو و همچنین سایر صنایع داشته باشد.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران درباره عملکرد وزارت نیرو در بهبود وضعیت ناترازی انرژی گفت: در طول چند سال اخیر این وزارتخانه در زمینه تعمیر بخش نیروگاهی کشور اقدامات متعددی را انجام داد، اما باز هم به مانند دولت‌های قبل موفق به هدایت سرمایه بخش خصوصی در حوزه انرژی نشد.

وی تاکید کرد: وزارت نیرو در طول ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته جذب سرمایه برای ساخت نیروگاه و یا هدایت سرمایه بخش خصوصی به این حوزه را به خوبی دنبال نکرده است و طی سه سال گذشته این رویه همچنان ادامه داشته است.

صالحی همچنین درباره مشکل قطعی برق صنایع در سایر کشورها گفت: این موضوع تنها در کشورهای متوسط و یا نسبتاً ضعیف رخ می‌دهد؛ اکنون در منطقه، کشور پاکستان هم با این موضوع مواجه است.

این عضو کمیسیون انرژی اتاق تهران افزود: برق در کشورهای اروپایی یارانه‌ای نیست، لذا، برای سیاست‌گذاران این کشور فرقی بین تامین برق صنایع و یا بخش خانگی وجود ندارد اما این موضوع در اقتصاد ایران برعکس است.

وی در پایان گفت: کشورهای توسعه یافته رشد اقتصاد خود را منوط به توسعه صنعت می‌دانند؛ لذا، از انجام برخی اقدامات مانند قطع برق واحدهای صنعتی امتناع می‌کند. علاوه بر این موضوع، تعدادی از این کشورها برق صنایع را هم با قیمتی ارزان‌تر از برق خانگی محاسبه می‌کنند. این نوع دیدگاه به انرژی باعث می‌شود که دولت‌ها بتوانند تزریق و یا هدایت سرمایه خوبی برای بهبود زیرساخت‌های بخش انرژی از جمله ساخت نیروگاه داشته باشند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا