logo
شرکت حامی آلیاژ آسیا (فولاد حامیران)
02163511
02162846000
logo

کاربرد ورق گالوانیزه

کاربرد ورق گالوانیزه
فهرست مطالب

گالوانیزه به فرآیندی اطلاق می شود که در آن فولاد از طریق یک واکنش شیمیایی با لایه ای از فلز روی پوشانده می شود. این تضمین می کند که کاربرد ورق گالوانیزه یک پوشش داده شده بر اثر زنگ زدگی و یا شرایط محیطی خورده نمی شود.

مطالعه پیشنهادی : انواع ورق فلزی و کاربرد آن ها 

تولید ورق های گالوانیزه

این فرآیند به نام مخترع ایتالیایی آن به نام لوئیجی گالوانی نامگذاری شده است. فرآیند آماده سازی ورق های گالوانیزه عمدتاً با روشی به نام فرآیند “گالوانیزه کردن گرم” تولید می شود. در این روش، فولاد از داخل حمام روی مذاب عبور داده می شود به طوری که دمای فلز روی در این حمام به 860 درجه فارنهایت می رسد.

جهت اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۴ اهواز کلیک نمایید.

عملیات گالوانیزه کردن

پس از این، فولاد با روی پوشش داده می شود و سپس در معرض جو قرار می گیرد بعد از این عمل روی با اکسیژن موجود در جو واکنش داده و اکسید روی را تشکیل می دهد. فلز روی بیشتر با دی اکسید کربن موجود در اتمسفر واکنش نشان می دهد و کربنات روی را تشکیل می دهد و این عمل یک لایه خاکستری مات را در بالای فولاد تشکیل می دهد.

لایه کربناته از قرار گرفتن فولاد در معرض خوردگی یا زنگ زدگی جلوگیری می کند. بنابراین، لایه روی در حال حاضر به بخشی از فولاد تبدیل شده است و از این رو، از آن به عنوان لایه آند محافظتی نیز گفته می شود.

ورق گالوانیزه از جمله مواد ساختمانی پرکاربرد است که در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ورق‌ها با استفاده از فرآیند گالوانیزه‌سازی به زنگ زدگی مقاوم تبدیل می‌شوند و از پوسیدگی محافظت می‌کنند.

یکی از موارد مهم در خرید ورق گالوانیزه، قیمت آن است. قیمت ورق گالوانیزه معمولاً به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله اندازه، ضخامت، بازار و کشور تولید کننده. در نهایت، در خرید ورق گالوانیزه، نیاز است که به قیمت روز ورق گالوانیزه دقت کرده و با توجه به نیاز خود اقدام به خرید کنید تا از بهترین محصول با بهترین قیمت بهره‌مند شوید.”

 

کاربرد ورق گالوانیزه

جهت اطلاع از ورق آجدار فابریک کلیک نمایید.

لوله های گالوانیزه

  • از قاب های فولادی گالوانیزه برای ساخت خانه ها استفاده می شود.

 

ورق گالوانیزه ی ساختمانی

  • در ساخت برخی قطعات خودرو از ورق های گالوانیزه استفاده می شود (مثلاً قسمت های بدنه کامیون ها و اتوبوس ها).

جهت اطلاع از خرید لوله مانیسمان کلیک نمایید.

شاسی گالوانیزه

  • کاربرد ورق گالوانیزه به چندین لوازم خانگی مانند ماشین لباسشویی، بدنه تهویه مطبوع، سشوار، قطعات کامپیوتر و غیره راه پیدا کرده و پای ثابت تجهیزات آشپزخانه همچون بدنه کابینت ها و قفسه ها شده است.

کابینت ورق گالوانیزه

  • ورق های گالوانیزه در برج های برق فشار قوی، محافظ های کابل و علائم بزرگراه استفاده می شود.
  • این آلیاژ به طور گسترده برای ساخت دروازه های فرفورژه و سایر موارد مرتبط مانند میله در و پنجره نیز استفاده می شود.
  • انواع سطل های فلزی و آبپاش ها و تجهیزات کشاورزی با استفاده از این نوع ورق گالوانیزه ساخته می شوند.

سطل گالوانیزه

جهت اطلاع از قیمت ورق سیاه گیلان کلیک نمایید.

 

  • در زمان ابداع روش گالوانیزه کردن فولاد، از آن برای ساختن زیورآلات قابل آویختن به دیوارها و سقف ها و همچنین برای ساخت پوشش در و پنجره که آنها را از عوامل مخرب مانند باد و باران محافظت می کرد، استفاده می کردند.
  • همچنین از این نوع فولاد در ساخت میخ های فولادی با روش غوطه وری گرم استفاده می شود.

میخ های گالوانیزه

  • امروزه پوشش آبراهه ها و گاردریل موجود در جاده ها نیز با استفاده از ورق های گالوانیزه انجام می شود.
  • مکانیسم ضد زنگ برای اقلامی که به دلیل مجاورت فاضلاب های زیرزمینی و خطوط لوله زباله، احتمال بالایی برای تماس با آب دارند، کاملاً قابل استفاده است به شرط آن که هم از درون و هم از بیرون پوشش گالوانیزه داده شوند.
  • بسیاری از ساختمان‌های تجاری دارای یک لایه بیرونی از فولاد گالوانیزه، عمدتاً بر روی دیوارها و ستون‌ها به عنوان دیوارپوش و برای محافظت از کل ساختمان از زنگ‌ زدگی و خوردگی هستند.

جهت اطلاع از قیمت فولاد گرمکار 2344  کلیک نمایید.

ورق های گالوانیزه

  • همچنین ظاهر معمولی این آلیاژ به ساختمان های ساخته شده قابلیت ادغام با سازه های اطراف به کمک اتصالات فولادی را می دهد. هزینه کمتر، حفاظت دائمی، سرعت مونتاژ سریع و غیره از مزایای عمده فولاد گالوانیزه است.

جهت اطلاع از لوله مانیسمان گوشتدار کلیک نمایید.

 

استاندارد ورق گالوانیزه

استاندارد معمول برای ورق گالوانیزه به طور کلی به عنوان ASTM A653/A653M شناخته می‌شود. این استاندارد توسط ASTM International تعیین شده و جزئیات فنی و الزامات کیفیتی مربوط به ورق‌های گالوانیزه را تعیین می‌کند. در زیر جزئیاتی از این استاندارد آورده شده است:

1. مشخصات فیزیکی و شیمیایی: این استاندارد شامل مشخصاتی مانند ضخامت، عرض، وزن متریک و ترکیب شیمیایی ورق گالوانیزه است. مشخصات فیزیکی و شیمیایی از جمله مهم‌ترین عواملی است که مشخصه کیفیت ورق را تعیین می‌کند.

2. مشخصات مربوط به پوشش رویی: این استاندارد شامل الزاماتی برای پوشش رویی ورق گالوانیزه می‌شود، از جمله ضخامت پوشش و تعیین کیفیت پوشش به عنوان روشنایی و همواری.

3. مشخصات مکانیکی: این بخش شامل الزاماتی برای خواص مکانیکی ورق گالوانیزه است، از جمله کشش، خمش، و تغییر شکل کششی. این مشخصات مهم برای اطمینان از مقاومت و استحکام مناسب ورق در شرایط مختلف استفاده است.

4. آزمون‌ها و تست‌ها: استاندارد شامل الزاماتی برای آزمون‌ها و تست‌های مورد نیاز برای ارزیابی و تأیید کیفیت ورق‌های گالوانیزه است.

استفاده از ورق‌های گالوانیزه با استانداردهای ASTM A653/A653M می‌تواند به اطمینان از بهترین عملکرد و مقاومت در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی کمک کند. این استاندارد به عنوان یک راهنمای معتبر برای انتخاب، تولید، و استفاده از ورق‌های گالوانیزه در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مطالعه پیشنهادی :  آشنایی با ورق گالوانیزه 

نتیجه گیری

به علت پایین بودن قیمت روز ورق گالوانیزه نسبت به ورق های استیل و دوام معقول آنها، باعث شده است که این آلیاژ به طور گسترده و در کاربردهای متعدد مورد استفاده قرار گیرد. کاربرد ورق گالوانیزه همواره در دسترس هستند و فرایند ساخت ساده و قیمت پایینی دارند از این رو همیشه در دسترس هستند و صنایع فراوانی را پوشش می دهند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا